آموزش

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری

خاموش شدن آبگرمکن دیواری، مخزنی و ایستاده، مخصوصا در فصول سرد سال می تواند بسیار آزار دهنده باشد. چرا که سیستم گرمایش منزل یا محیط کار مختل می شود و آب گرم هم دیگر در دسترس نیست.

معمولا سریع ترین کار مراجعه به یک تعمیر کار حرفه ای است، اما در اکثر مواقع، خود ما علاقه زیادی به تعمیر لوازم خانگی، مخصوصا آبگرمکن داریم. در این مقاله با بررسی موارد گوناگون، راهنما و همراه شما هستیم.

 خاموش شدن آبگرمکن دیواری دلایل زیادی میتواند داشته باشد، در اکثر موارد خاموش شدن شمعک علت اصلی است که باید چک شود.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری چیست؟

به وجود آمدن عیب و نقص در قطعات اصلی آبگرمکن و یا به هم خوردن تنظیمات، مخصوصا در آبگرمکن های جدید دیواری میتواند از دلایل اصلی خاموش شدن آن باشد.

همچنین در صورت عدم سرویس به موقع آبگرمکن، شمعک آن میتواند دچار اختلال و قطعی کامل شود. شمعک یکی از قطعات اصلی است که در صورت خاموش شدن و خرابی، مشکل اصلی را، در ترموکوبل میتوان جستجو کرد. در این موقع احتمالا مشکلی در لوله دیافراگم، شیر احتراق یا شیپور و یا اورینگ سوپاپ پیش آمده است.

ترموکوپل یک جزء حیاتی است که مانند چراغ خلبان عمل میکند و اجازه میدهد گاز به مشعل برسد. اگر این قطعه خراب باشد، از انتقال گاز جلوگیری می کند و دکمه روشن و خاموش آبگرمکن را قطع می کند و از گرم شدن چراغ جلوگیری می کند.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری
علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری و برطرف کردن مشکل آن.

همانطور که در کولرگازی، آلودگی و وجود گرد و غبار باعث اختلال در کار کولر گازی شما می شود، اینجا هم وجود آلودگی و جرم زیاد در ترموکوپل آبگرمکن دیواری، باعث خرابی می شود.

در آبگرمکن های دیواری موارد زیر میتوانند از دلایل خاموش شدن و قطعی باشند:

  • بسته بودن شیر اصلی
  • قطعی گاز ساختمان
  • کارنکردن دیافراگم
  • گرفتگی در لوله مبدل و شیر احتراق
  • عدم خروجی گاز های احتراق
  • مشکل اتصال کوتاه برق در قطع کننده
  • نصب اشتباه شیر آب گرم و سرد
  • رسوب گرفتن فیلتر ها و لوله ها
  • خراب شدن سنسور دودکش
  • عدم وجود آب کافی در لوله ها

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

یکی از دلایل به یکباره خاموش شدن آبگرمکن، خاموش شدن شمعک آن است. اگر شمعک آبگرمکن دیواری شما روشن نشود، شاید سیم مربوط به ترموکوپل قطع شده و نیاز به تعویض دارد.

اگر دلیل اصلی خاموش شدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان مربوط به ترموکوپل بوده، با فشار دادن سر هسته بویین به مدت 20 تا 30 ثانیه بعد از حرارت دادن، اگر بعد از رها کردن آن سر هسته به جای خود بازگردد، ایرادی وجود ندارد و در غیر این صورت باید قطعه تعویض شود.

اگر آبگرمکن شما از نوع برقی است و مدام قطع می شود، به احتمال زیاد علت خرابی، الکتریکی است. رفع علت خرابی در آبگرمکن های برقی مشکل تر از آبگرمکن های گازی است. مخصوصا زمانی که به برق متصل باشد، قطع کننده فعال باشد و دلیل مشخصی برای خرابی آن وجود نداشته باشد.

اغلب مشکل در کویل گرمایش یا ترموستات است اما اگر قطع کننده هربار که بخواهد آب را گرم کند، خاموش می شود، به احتمال زیاد مشکل قطع کننده در اتصال کوتاه برق است.

زمانی که فشار درون آبگرمکن کم شود و شمعک نتواند روشن شود، در این مواقع باید قطعه دیافراگم را تعویض کنید. که برای تعویض آن میتوانید از افراد متخصص کمک بگیرید یا با تحقیق و مطالعه آموزش های گام به گام، تمام مراحل را به تنهایی انجام دهید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، عدم جرم گیری و وجود آلودگی، یکی از موارد مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید. عدم رسوب زدایی در مقاطع مختلف و بی توجهی به این موضع باعث ایجاد مشکلاتی مانند خاموش شدن و دیگر مشکلات رایج در آبگرمکن های دیواری می شود.

علت خاموش شدن آبگرمکن بوتان

یکی از برند های پر مصرف در ایران، برند بوتان است که از کیفیت خوبی برخوردار است. اما گاهی دچار مشکلاتی می شوند که یکی از پرتکرار ترین آن ها خاموش شدن گاه و بی گاه است.

نبود آب کافی در لوله ها و کمبود آب باعث ایجاد اختلال و خاموشی آبگرمکن می شود که در این صورت دیگر روشن نخواهد شد. در زمان بروز چنین اتفاقی، تمام موارد ممکن باید بررسی شود. گاهی اوقات نشتی آبگرمکن، قطع شدن آب ساختمان و خرابی منبط انبساط از دلایل کمبود آب در لوله ها هستند. برای رفع این مشکل، مورد را کاملا بررسی کنید و تا حد امکان مشکل کم آبی را برطرف کنید.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان بدون شمعک
علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان بدون شمعک

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان بدون شمعک

یکی از اساسی ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی برند بوتان، عدم رعایت اصول نصب دودکش است.عدم رعایت استاندارد نصب دودکش های برند بوتان، باعث می شود تا سنسور دودکش به درستی کار نکند و این عمل سبب می شود تا شمعک و خود آبگرمکن خاموش شوند.

در اکثر آبگرمکن ها معمولا بعد از بستن شیر آب گرم، شمعک فورا خاموش می شود. اما اگر در آبگرمکن های بوتان این اتفاق رخ ندهد و دمای مبدل حرارتی بالا برود، در نتیجه افزایش فشار آب رخ می دهد. این عمل یکی از دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان بدون شمعک است که با قطع جریان گاز، باعث خاموشی می شود.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان b3118

بهترین محل نصب آبگرمکن دیواری در محیط خانه، آشپزخانه است. اما اگر حمام و دستشویی شما دارای تهویه مناسب و استانداردی است، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، میتواند در محیط حمام یا دستشویی نصب شود.

در زمان نصب، برای روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان b3118، ابتدا باید آن را هواگیری کنید و سپس روشن کنید. برای هواگیری صحیح ابتدا باید شیر ورودی و خروجی آب را باز کنید. سپس شیر آب گرم را باز کنید و اجازه دهید تا دستگاه به طور کامل هواگیری شود.

در این نوع از آبگرمکن ها، جرم گیری مداوم از عوامل تاثیر گذار است. همچنین دقت داشته باشید که آب کافی داخل لوله وجود داشته باشد تا باعث خاموش شدن و توقف کامل نشود.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان b3315if

دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد مشکل در آبگرمکن دیواری بوتان شود. در صورت بروز مشکلات عمیق و تخصصی، بهترین کار مراجعه به کارشناسان است. اما در مواردی که مشکل سطحی باشد، داخل منزل و به صورت شخصی هم می توانید آن را برطرف کنید.

اولین مرحله در تعمیر آبگرمکن، عیب یابی آن است. برای تشخیص درست، عوامل گونانی می توانند تاثیر داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:

  • بروز اختلال در رگولاتور آب
  • خرابی سیم میکروسوئیچ
  • پرشر دود مسدود است
  • خرابی میکروسوئیچ
  • خرابی برد اصلی دستگاه
  • خرابی کلید حرارتی یا قطع بودن سیم
  • بروز اختلال در فن
عوامل شایع خاموش شدن آبگرمکن دیواری
عوامل شایع خاموش شدن آبگرمکن دیواری

عوامل شایع خاموش شدن آبگرمکن دیواری

جمع شدن مقدار قابل توجهی رسوب در الکترود یکی از شایع ترین عوامل در خاموش شدن آبگرمکن است. وجود رسبوتا داخل قطعه الکترود، باعث ایجاد اختلال در اتصال گاز و در نهایت منجر به خاموش شدن دستگاه می شود.

گاهی دلیل خود به خود خاموش شدن آبگرمکن، خرابی آن نیست. ممکن است در فرآیند لوله کشی ساختمان، شیر های آب گرم و سرد درست نصب نشده باشند. دقت کنید که هرکدام از آب های سرد و گرم باید به محل دقیق خود نصب و باز شوند.

همچنین وجود اختلال در سنسور هم میتواند یکی از دلایل خاموش شدن آبگرمکن دیواری شما باشد. تمام موارد گفته شده از دلایل رایج هستند که شما با بررسی هر یک از آنها می توانید علت اصلی را پیدا کنید، یا در غیر این صورت، از متخصصین درخواست کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا