دسته‌بندی نشده

مجوز حمل سلاح کمری

مجوز و قانون حمل سلاح برای افراد عادی

طبق آیین نامه قانون مربوط به حمل سلاح، مجوز حمل سلاح برای افراد عادی برخی نهاد‌ها طبق تفاهم نامه‌ای که با پلیس و نیروی انتظامی دارند معرفی نامه‌ای جهت اخذ مجوز به پلیس ارائه می‌دهند و به این ترتیب شخص می‌تواند طبق ضوابط از سلاح سرد یا گرم استفاده کند. پس برای گرفتن مجوز حمل سلاح برای افراد عادی ابتدا باید تفاهم نامه ای از نیروی انتظامی دریافت نمایید تا طبق ان تفاهم نامه جهت اخذ مجوز حمل اسلحه اقدام نمایید.

قانون حمل سلاح در ایران متناسب با نوع سلاح و داشتن و نداشتن مجوز به شرح زیر می باشد:

قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از وارد کردن آنها به کشور و یا خارج نمودن آنها از کشور غیرمجاز می باشد.

منظور از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاح های گرم و سرد جنگی و شکاری گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی و مهمات مربوط به آنها استمی باشد. اسلحه لیزری و آن دسته از شبه‌ سلاح هایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزینی سلاح را دارند از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و سلاح های آموزشی و بیهوش‌ کننده تابع احکام سلاح شکاری می‌باشند.

اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش ‌کننده، بی‌حس‌ کننده و اشک ‌آور و شوک دهنده‌ها و تجهیزات نظامی و انتظامی است.

وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آنها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آنها بدون مجوز قانونی و بی توجهی به قانون حمل اسلحه جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات های تعیین شده محکوم خواهد شد

هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف) ساخت،مونتاژ،فروش و یا توزیع سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن جرم است و فرد به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

ب) ساخت، مونتاژ، فروش و یا توزیع سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از دو تا پنج سال محکوم می شود.

پ) ساخت ،مونتاژ ،فروش و یا توزیع سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از پنج تا ده سال محکوم خواهد شد.

ت) ساخت ،مونتاژ ،فروش و یا توزیع سلاح گرم نیمه ‌سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از ده تا پانزده سال محکوم خواهد شد.

هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و نسبت به قانون حمل اسلحه بی توجه باشد یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:خرید،نگه داری و یا حمل سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن جرم است و فرد به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک تا دو میلیون تومان محکوم خواهد شد

مجازات حمل سلاح گرم کلت

همانظور که بالا تر گفته شد مجازات حمل سلاح متناسب با نوع ان متغیر می باشد، براساس ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال 1390 هر شخصی بطور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد حمل کند بسته به نوع سلاح (جرم حمل اسلحه کلت کمری) به حبس تعزیری از 91 روز تا 10 سال محکوم خواهد شد.

برای شروع صحبت در رابطه با مجازات حمل سلاح گرم

ابتدا باید انواع سلاح گرم را بشناسید:

1-حمل سلاح می تواند جنگی و یا شکاری باشد که جزو سلاح های گرم یا سرد محسوب شود.

2-سلاح های آموزش دهنده و بیهوش کننده شامل قانون سلاح شکاری بوده و در دسته بندی قاچاق اسلحه و مهمات قرار می گیرند.

3-سلاح های لیزری نیز از قوانین مربوط به سلاح گرم تبعیت می کند و به نوعی سلاح گرم به حساب می آیند.

4-انواع مواد محترقه، آتش زا، اشک آور و تجهیزات از این دست اعم از اینکه نظامی یا غیرنظامی باشند.

5-همچنین سلاح های میکروبی، شیمیایی و شوکرها نیز سلاح گرم به حساب می آیند و از این قانون تبعیت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا