وکالت

ابرا در دفتر ازدواج

ماهیت ابراء : ابرا ایقاع است یعنی با اراده یک‌جانبه طلبکار ، شخص بدهکار از پرداخت بدهی بری میشود چه بدهکار راضی به این موضوع باشد چه نباشد .

ابراء قاطع است یعنی طلبکار نمیتواند به دلیلی از قبیل غبن ، تدلیس ، اشتباه و … آن را فسخ کند . حتی طلبکار نمیتواند در ابراء شرط خیار نماید یعنی شرط کند که اگر خواست ، ظرف مهلت معینی مانند 3 ماه ، ابراء را فسخ کند و آن شخص را مجددا بدهکار نماید . چنین شرطی نامشروع است لیکن ابراء صحیح می باشد. در ادامه با وکیل نادری همراه باشید..

موضوع ابرا :

موضوع ابراء ممکن است مال کلی باشد مثلا پول یا انجام یک کار باشد مثلا تعهد به تدریس درس ریاضی و یا عدم انجام کار باشد مثلا تعهد یک تاجر به عدم اشتغال به شغل تاجر رقیب در فاصله یک‌کیلومتری محل تجاری او به مدت یکسال. توجه شود که اگر مدت نامحدود باشد نامشروع میشود و باید حتما مدت داشته باشد.

ابراء چیست ؟
ابراء چیست ؟

ابراء چیست ؟

شخصی تعهد نموده است که در ملک دیگری ساختمانی احداث کند(تعهد به انجام کار) و در مقابل مالک ملک تعهد نموده است که به او 100 میلیون دستمزد بدهد(تعهد به پرداخت پول یا مال کلی). در این حالت شخص معمار به مالک ملک ، انجام یک کار را بدهکار میباشد و مبلغی پول نیز از او طلبکار است . او میتواند طلب خود را از مالک ملک ابراء کند اما باید تعهد خود در قبال آن شخص که احداث ساختمان بود ، انجام دهد .

شرایط ابراء کننده :

اولین شرط)

ابرا کننده قصد و رضا داشته باشد . پس اگر قصد نداشته باشد ، ابراء باطل است و اگر تحت تاثیر اکراه ، رضایت نداشته باشد ، ابراء غیرنافذ است.

دومین شرط)

ابراءکننده باید اهلیت داشته باشد . بنابراین اگر سفیه یا صغیر یا دیوانه ، بدهکارش را ابراء نماید ، ابراء باطل است و ولی یا قیم نیز نمیتواند آن را تنفیذ کند . فقط در یک مورد ، ولی یا قیم میتواند بدهکار آن شخص محجور را ابراء کند و آن هم در مورد وام‌های کم‌بها و کم‌ارزش میباشد که برای محجور جنبه تربیتی دارد.

سومین شرط)

دین مورد ابراء باید بصورت اجمالی ، معلوم و معین باشد . یعنی اگر طلبکار بگوید بخشی از دین را ابراء نمودم و آن بخش مجهول و نامعلوم باشد باطل است یا اگر طلبکار بگوید یکی از دو طلبی را که از این شخص بدهکار دارم و مبلغ آنها نیز متفاوت است ابراء نمودم، ابراء به دلیل مردد بودن باطل میباشد.

شرایط ابراء شده(بدهکار):

در مقابل ، در شخص بدهکاری که ابراء میشود ، نه اهلیت مهم است و نه زنده‌بودن او . بنابراین اگر بدهکار شخص صغیر یا سفیه و یا دیوانه باشد و یا حتی در قید حیات نباشد ، میتوان او را ابراء کرد.

صلح در مقام ابراء

صلح در مقام ابراء مشمول احکام صلح است یعنی در اینجا ابراء در صورتی واقع خواهد شد که بدهکار نیز به این موضوع رضایت دهد ؛ زیرا صلح قرارداد است و هر قراردادی با دو اراده منعقد خواهد گردید.

ابرا در لغتنامه های فارسی به معنای چشم پوشیدن و بخشیدن و گذشت کردن معنا شده است و در اصطلاح حقوقی نیز منطبق با همین معانی فارسی تعریف شده است. در ادامه با عدل محور همراه باشید…

ابرا در اصطلاح حقوقی به این معنی تعریف میشود که چنانچه فردی از دیگری طلبی داشته باشد و طلب خود را به وی ببخشد که هبه طلب به مدیون نیز نامیده میشود.

ابرا در قانون مدنی فصل مخصوص به خودش را دارد و در قانون مدنی تعریف شده است و اصولا برای دیدن مقررات ابرا ، افراد به قانون مدنی ارجاع داده میشوند.

ابرا چیست

ماهیت ابرا

محتوا  نمایش

در حقوق مدنی ما عمل حقوقی داریم و واقعه حقوقی نیز داریم که عمل حقوقی عملی است دو طرفه که با اراده دو طرف شکل میگیرد همانند عقود و واقعه حقوقی عملی یک طرفه و به اختیار و اراده یک نفر میباشد و با یک اراده شکل میگیرد همانند ایقاعات که ابرا ، واقعه حقوقی میباشد و اراده یک نفر در آن دخیل است.

ابرا در خصوص چیست؟

موضوع ابرا در خصوص پول و تسلیم وجه نقد است و اگر تسلیم وجه معین موضوع عقد باشد قابل ابرا نیست.

به طور کلی در قانون مدنی سه نوع مال وجود دارد ؛ معین ، کلی در معین و کلی فی الذمه.اگر موضوع عقد کلی فی الذمه باشد قابل ابرا است و چنانچه مال معین و یا تعهد معین باشد قابل ابرا نمیباشد.

آیا برای ابرا شروط خاصی نیاز است؟

در جواب سوال ابرا چیست ؟باید گفت که بله ؛ از آنجایی که ابرا واقعه حقوقی میباشد و نیاز به اراده یک نفر دارد ، قاعدتاً نیاز به شروط خاصی برای ابرا کننده دارد.اولین شرط برای ابرا کننده قصد و رضا وی میباشد و ابرا کننده باید قصد ابرا داشته باشد.دومین شرط برای ابرا کننده،اهلیت است.یعنی فرد ابرا کننده باید اهلیت استیفا برای ابرا داشته باشد و به عبارتی دیگر محجور نباشد.

مال مورد ابرا چه ویژگی باید داشته باشد؟

آنچه که مهم است این است که مالی که قرار است مورد ابرا قرار گیرد،مشخص و معین باشد.یعنی شما به عنوان ابرا کننده نمیتوانی بگویی من بخشی از دین را ابرا میکنم و به صورت مجهول بخشی از دین را ابرا کنی و بخشی دیگر را باقی بگذاری.مال مورد ابرا باید کاملا مشخص و معین باشد و هیچ بخش مجهولی نباید در ابرا باقی بماند.

شرایط طرف دیگر معامله

همانگونه که گفته شد ، ابرا یک واقعه حقوقی است و فقط یک اراده در آن دخیل است و آن اراده ، اراده ی ابرا کننده است و طرف دیگر معامله یعنی فردی که ابرا میشود هیچ تاثیری در انعقاد ابرا ندارد و چنانچه فرد مرده باشد و یا حتی راضی نباشد ، تاثیری در ابرا ندارد.

انواع ابرا

ابرا به طور کلی به دو بخش معوض و غیر معوض تقسیم میشود.ابرا غیر معوض آن است که ابرا کننده در مقابل ابرا خودش هیچ چیزی از ابرا شونده دریافت نمیکند و ابرا معوض دقیقا در نقطه مقابل آن قرار دارد و ابرا کننده در مقابل ابرا خود عوضی دریافت میکند که این عوض میتواند هرچیزی باشد و ماهیت ابرا را تغییر نمیدهد.

برا چیست؟ ابرا نوعی عمل حقوقی و از دسته ایقاعات است. ایقاع به قراردادی یک جانبه گفته می‌شود که همانند سایر عقود نیازمند دو عنصر ایجاب و قبول نیست. و صرف اراده شخص به وجود می‌آید همانند : وقف

ابـرا نیز یک نمونه ایقاع است و با اراده شخص طلبکار حاصل می‌گردد . هنگامی که فرد طلبکار از تمام حقوق خود نسبت به فردی که به او بدهکار است بگذرد ابرا صورت گرفته است و در واقع بدهکار از پرداخت بدهی خود نسبت به طلبکار بری می‌شود.

خوب است بدانید که ابرا از جمله افعال حقوقی قاطع است یعنی پس از انجام آن ذیحق (طلبکار) حق فسخ آن را نخواهد داشت .

ابرا چیست؟

و در این عمل عناوینی همچون غبن ، تدلیس و اشتباه و… بلا استفاده و لامکان است . علاوه بر این طلبکار حق استفاده از شروط را ندارد و نمی تواند ابرای خود را مشروط نماید چرا که انجام آن بر اساس قانون نامشروع می باشد .

موارد ابرا

محتوا  نمایش

موضوع ابرا نیز می تواند شامل اموال عینی و یا دینی باشد .

عینی

مانند: پرداخت مبلغ یا رد مال

دینی

مانند : انجام تعهد و پرداخت دین

به طور مثال :

اگر موضوع اموال عینی باشد طلبکار می تواند مبلغ بدهی را به بدهکار ببخشد و آن را دریافت نکند یا اینکه مالی را که بدهکار موظف به دادن آن است را بخشیده و بدهکار را از تحویل آن بری نماید.

همچنین در موضوع اموال دینی می توان به این مثال اشاره نمود زمانی که شخصی تعهد به تدریس خصوصی درس فارسی می نماید داین این حق را از خود سلب کرده و عدم لزوم انجام تعهد را به اطلاع مدیون (متعهد) می رساند .

البته لازم به ذکر است همانطور که بیان شد ابرا یکطرفه بوده و طرف مقابل را ملزم به گذشتن از حق خود نمی نماید.

برای مثال : نقاشی تعهد می‌کند خانه ای را در مقابل دریافت دو میلیون تومان رنگ کند اما در صورتی که مالک خانه را از پرداخت دستمزد بری کند تعهد او ساقط نمی‌شود و مکلف به انجام تعهد خود می باشد .

شروط ابـرا

شخصی که از حق خود می گذرد و به تعریفی ابـرا کننده است. برای صحت عمل خود نیازمند رعایت شروطی می باشد.

شرط اول

رضایت و قصد انجام ابرا است در نتیجه اگر طلبکار بدون رضایت قلبی و به دلیل اکراه چنین عملی را انجام داده باشد ابرا غیر نافذ است.

شرط دوم

داشتن اهلیت است بدین معنی که ابرا کننده صلاحیت انجام چنین کاری دارا باشد زیرا افراد محجور امکان ابرا نمودن را ندارند. بنابراین صغیر مجنون و سفیه ( به دلیل عدم حق تصرف در امور مالی ) اهلیت و صلاحیت ابراء نمودن را نخواهند داشت.

شرط سوم

دین مورد ابراء می بایست معین و بدون تردید باشد. در غیر اینصورت ابراء باطل است مثلاً : شخصی می گوید یکی از دو تعهدی که با یکدیگر از نظر شرایط و جزئیات متفاوت اند. و قرار به اجرای آنها توسط متعهد است را ابرا نمودم که این ابرا باطل است. زیرا تعهد مورد ابرا نامشخص و مردد است.

همراهان گرامی می توانند به جهت دریافت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و سایر موارد دیگر از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرموده و از تجربیات وی در زمینه های گوناگون بهره مند شوند.

همان‌طور که گفته شد، در حقوق ایران، ماده‌ی ۲۸۹ قانون مدنی به تعریف ابراء پرداخته است: «ابراء عبارت است از اینکه دائن از حق خود، به اختیار صرف­‌نظر کند.» در این تعریفِ قانونی نکات زیر قابل‌توجه است:

ابراء عملی حقوقی است که به اراده‌ی یک نفر (دائن یا طلبکار) صورت می‌­پذیرد و مدیون در آن نقشی ندارد؛ پس در اصطلاح نوعی از ایقاع است. ایقاع عمل حقوقی یک جانبه‌ای است و برخلاف عقد که برای تحقق یافتن به اراده‌ی دو طرف نیاز دارد، برای تحقق ایقاع، اراده‌ی یک نفر کافی است.

تحقق ابراء مستلزم وجود دینی است که از قبل میان دائن و مدیون وجود دارد؛ پس عمل حقوقی تبعی است و تابع وجود آن دین است.

در ابراء طلبکار به‌طور رایگان از حق خود می­‌گذرد، نه اینکه آن را به دیگری بدهد؛ بعد از ابراء گویی حقی وجود نداشته است.

ابراء مختص به حقوق دینی (درمقابل حقوق عینی) است. حق عینی، حقی است که شخصی درمورد عین و شیئی در عالم خارج دارد و اگر طلبکاری بخواهد از حق عینی خود درمقابل مدیون صرف ­نظر کند، در اصطلاح حقوقی از آن اعراضمی‌کند.

به‌طور کلی در ابراء، قواعد عمومی قراردادها مانند اهلیت و معلوم بودن و مردد نبودن و … جاری است، مگر آنکه ماهیت خاص ابراء قاعده‌ای خاص را بطلبد و آن قاعده در احکام ابراء در قانون یا اصول حقوقی آمده باشد.

حتما بخوانید: تعریف غصب در قانون و نکات حقوقی که باید درباره آن بدانیم

ارکان ابراء

ابراء صاحب ۴ رکن است که در ذیل به‌طور جداگانه بررسی می‌گردد:

۱. ابراءکننده، صاحب حق یا دائن (طلبکار)

فردی است که به اختیار از حق دینی خود صرف­ نظر می­‌کند. از آنجا که ابراء عملی حقوقی است، دائن در درجه‌ی اول باید اهلیت این عمل را داشته باشد (ماده‌ی ۲۹۰ قانون مدنی).

۲. ابراءشونده یا مدیون

با اینکه اراده‌ی مدیون در تحقق ابراء نقشی ندارد، اما برای صحت آن باید مدیون مشخص باشد و ابراء به‌نحو تردیدآمیز باطل است؛ مثلا اگر دائن بگوید که یکی از سه مدیون خود را ابراء کردم و برای این حرف او هم قرینه‌ای نباشد که منظورش کدام‌یک از مدیون‌هاست، عمل او باطل است.

۳. دین یا حق موردابراء

ابراء از دین ثابت بر ذمه که موجود باشد، صحیح است، اعم از اینکه دین بر ذمه مستقر شده باشد و حال باشد یا مؤجّل و در آینده و در زمان مشخصی قرار باشد بر ذمه‌ی مدیون مستقر شود؛ ولی ابراء از دین غیرمعلوم باطل است و کسی نمی‌تواند دیگران را از دیونی که در آینده نسبت به او پیدا خواهند کرد، بری کند. اگر وجود دین مسلم باشد ولی برای ادای آن مهلت معینی وجود داشته باشد، مهلت مانع ابراء نیست و صِرف وجود دین برای صحت ابراء کافی است.

۴. صیغه یا لفظ ابراء

ابراء با هر لفظ یا عملی که نشانگر آن باشد، صحیح است. درمورد تعلیق ابراء به شرط، اختلاف وجود دارد. غالبا حقوق‌دانان برخلاف فقها، ابراء معلق را صحیح پنداشته‌اند؛ در این مورد مثل این است که دائن که مؤجر است به مستأجر بگوید که اگر ملکم را تا مهلت معینی که مشخص کرده­‌ام تخلیه کنی، اجاره‌ی ماه گذشته را که ندادی به تو می‌بخشم.

حتما بخوانید: اقرار چیست و شرایط آن در حقوق مدنی چگونه است؟

انواع ابراء

اِبراء به چه معناست

ابراء براساس موضوع خود به ابراء خاص و ابراء عام تقسیم شده ­‌است:

۱. ابراء خاص

ابراء خاص آن است که موضوع آن دین یا حق معین یا حقوق نسبت به عین باشد، مثل اینکه طلبکار، بدهکار را از دین معینی بری کند یا حق انتفاع خود را از استفاده از عین معینی ساقط نماید یا کلیه‌ی حقوق خود را نسبت به عین معینی ساقط نماید.

۲. ابراء عام

ابراء عام آن است که دائن به مدیون اعلام کند که وی را از هر دینی که دارد بری می‌کند یا آنکه تمام حقوق خود را نسبت به همه‌ی اموال منقول و غیرمنقول مدیون اسقاط می‌کند. واضح است که در این موارد، ابراءکننده نمی‌تواند پس از تحقیق ابراء، حقوق قبل از ابراء را مجددا مطالبه نماید، ولی مطالبه‌ی حقوق و دیونی که پس از وقوع ابراء به وجود می‌آید، مجاز است.

آثار ابراء

اثر اصلی ابراء سقوط طلب و برائت ذمه‌ی مدیون است. این سقوط می­‌تواند ناظر به کل یا بخشی از طلب باشد.

ابراء صرفا به معنای سقوط تعهد است و نباید آن را در حکم یا معادل پرداخت طلب دانست، وگرنه اگر زوجه کل مهر خود را به شوهر خود ابراء کند و بعد شوهر بخواهد پیش از نزدیکی او را طلاق دهد، در اینجا زوجه می‌­تواند نیمی از مهر را از او بگیرد.

اگر موضوع طلب به‌طور جداگانه تضمیناتی نیز داشته باشد، آن تضمینات نیز با تحقق ابراء خودبه‌خود منحل می­‌شوند. مثلا اگر مدیون یا بدهکار برای دین خود به طلبکار وثیقه‌ای داده باشد، بعد از ابراء کل دین اصلی آن وثیقه نیز آزاد می‌­شود و عقد رهن مابین آن دو منحل می­‌گردد و برعکس آن صادق نیست، یعنی اگر دائن از وثیقه صرف‌نظر کند و حق خود را نسبت به وثیقه ابراء کند، تعهد مدیون به پرداخت دین اصلی همچنان پابرجاست.

مقدمه

از ویژگی های حق مالی آن است که صاحب آن می تواند آنرا اسقاط نماید.زمانی که شخصی نسبت به دیگری حقی پیدا می کند ، مدیون ملزم به ادای حق است و نمی تواند از آن سرباز زند.اما صاحب حق می تواند از حق خود بگذرد و مدیون را بری سازد.در بسیاری از دعاوی حقوقی یا حتی دعاوی کیفری دیده شده است که صاحب حق بنا به علل مختلف مدیون را بری ساخته و از حق خود گذشته است.به همین جهت است که ماده ۲۶۴ قانون مدنی ابراء را یکی از عوامل سقوط تعهدات دانسته است.وکلا و کارشناسان حقوقی در بسیاری از موارد با استفاده از همین تاسیس حقوقی دعاوی مطروحه خویش را به صلح و سازش خاتمه می دهند.

ماده ۲۶۴

تعریف

همانطور که ذکر گردید حق مالی قابل اسقاط است.حال اگر صاحب حق عینی ، حق خود را اسقاط نماید به آن اعراض گفته می شود.ولی اگر صاحب یک حق دینی از حق خود گذشته و آنرا اسقاط نماید به آن ابراء گفته می شود.

ماده ۲۸۹ قانون مدنی در تعریف ابراء مقرر می دارد: ((ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند.))

پس هر جا کسی در برابر دیگری تعهدی داشته باشد و صاحب حق از حق خویش صرف نظر کند به تبع از بین رفتن حق ،تعهد متعهد نیز ساقط می شود.به این دلیل ابراء از اسباب سقوط تعهد است.

تجزیه و تحلیل قانون

مواد ۲۸۹ الی ۲۹۱ قانون مدنی به بررسی ابراء می پردازد.البته ابراء گستردگی بیشتری در متون حقوقی و آثار دکترین حقوق دارد که در این گفتار به چند نکته مهم اشاره می گردد.

ماده ۲۸۹ تا ماده ۲۹۱

ابراء تنها به اراده طلبکار واقع می شود به این دلیل ابراء ایقاع می باشد.پس در ابراء اراده بدهکار شرط نیست و نیازی به قبولی او  نمی باشد.ضمنا ابراء یک ایقاع لازم است.

ابراء همچون عقود ضمان،حواله،رهن و کفالت عمل حقوقی تبعی است یعنی باید دینی وجود داشته باشد تا ابراء صحیح و نافذ باشد.در ابراء اگر سبب دین ایجاد شده باشد اما خود دین ثابت و به وجود نیامده باشد ابراء صحیح و نافذ است.

وصیت به ابراء ایقاع است و نیازی به قبول موصی له یعنی بدهکار ندارد.پس اگر شخصی وصیت نماید که بعد از مرگم ذمه فلان مدیون را بری کردم ، ابراء نیاز به قبول مدیون ندارد.

از آنجا که در ابراء هدف طلبکار احسان و گذشت است همچون عقد ضمان ، علم اجمالی به مقدار و اوصاف و شرایط دین کفایت می کند.لذا اگر ابراء کننده میزان دقیق طلب خود را نداند ابراء صحیح و نافذ است.شایان ذکر است ابراء به قصد فرار از دین همچون معامله به قصد فرار از دین ، در برابر طلبکار غیر قابل استناد است.

بنا بر نظر اقوی ،ابراء با شرط عوض صحیح و نافذ است.اما شرط را مدیون باید بپذیرد.زمان تحقق ابراء با شرط عوض، موعد تحقق شرط می باشد.

در ابراء چون متعهد له در مال خود تصرف می نماید باید اهلیت داشته باشد.یعنی عاقل و بالغ و رشید باشد.اما اهلیت متعهد در ابراء شرط نیست چون در اثر ابراء تعهد وی ساقط شده و وی تصرفی در مال خود نمی نماید.در این باره ماده ۲۹۰ قانون مدنی مقرر می دارد: ((ابراء وقتی موجب سقوط تعهد می شود که متعهد له برای ابراء اهلیت داشته باشد.))

ماده ۲۹۱ قانون مدنی اشعار می دارد: ((ابراء ذمه میت از دین صحیح است.)) ابراء ذمه میت به معنای ابراء شخصیت حقوقی ترکه است.

باید توجه داشت که اثر اصلی ابراء سقوط طلب و برائت مدیون است اما نباید ابراء را نوعی پرداخت دین یا در حکم دین به شمار آورد.پس اگر چند شخص مسئول ادای دین واحدی باشند و طلبکار ذمه یکی از آنها را ابراء نماید ، او نمی تواند به عنوان پرداخت کننده دین به دیگران رجوع نما ید.

باید توجه داشت که چون در اثر ابراء ذمه مدیون ساقط می گردد،در اثر آن ، تضمین های آن اعم از ضامن ، کفیل و رهن نیز منحل می شود.

نوع دعوا

یک دعوی حقوقی می باشد که در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی محل ایجاد تعهد یا محل انجام تعهد یا اقامتگاه خوانده می باشد.

مدارک و مستندات

بهترین مدرک به عنوان دلیل ارائه رضایت نامه یا توافق نامه اعلام ابراء از سوی طلبکار به نفع مدیون می باشد.البته به نظر می رسد در صورت نبود مدرک مکتوب شهادت نیز بتواند در این دعوی مناسب باشد.

نتیجه گیری

همانطور که ذکر گردید ابراء یک ایقاع لازم است و عمل حقوقی است که از سوی طلبکار صورت می پذیرد و صرفا اراده شخص او موثر است.باید توجه داشت که ابراء اسقاط یک حق دینی است نهعینی.مبنای ابراء احسان و گذشت و بخشش مدیون از طرف دائن است به همین جهت در موضوع سقوط تعهدات از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نتیجه یکی از طرق کاربردی سقوط تعهدات ابرا دین می باشد لذا موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با داشتن کادری متخصص می توانند راهگشای فصل خصومت شما عزیزان در این حوزه باشد. درصورت تمایل به اطلاعات بیشتربا تلفن موسسه تماس گیرید .

و به همين علت نيازمندي به وكلاي متخصص كه در زمينه ي تجاري فعاليت داشته باشند بيشتر احساس ميشود، و شديداً  توصيه ميشود كه در امور تجاري به هيچ عنوان بدون وكيل تجاری یا وکیل شرکت ها وارد نشويد و از ابتدا كه در صدد انعقاد يك قرارداد هستيد از همراهي یک وکیل پایه یک دادگستری و يك وكيل متخصص در حوزه ي  اسناد تجاری مانند چک صیادی از وکیل چک و سفته  از وکیل سفته و قراردادهاي تجاري و یا مطالبه وجه التزام  از وکیل مطالبه وجه التزام  بهره بگيريد.

 وکیل حقوقی  در موسسه رای مثبت با سال ها تجربه فعالیت موفق حقوقی در قراردادها و دعاوی تجاری ایران و سایر کشورها، وبا همکاری وکلای توانمند خود و وکیل قرارداد معتقد است اعتماد و اطمینان موکلین بهترین سرمایه و تبلیغ برای ما بوده و با استفاده از تجارب و علم به روز، سعی در کسب اطمینان بیشتر از جانب موکلین حوزه ی تخصصی دعاوی تجاری بوده است.

وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی رای مثبت  در زمینه دعاوی مطالبه‌ی خسارت قراردادی آماده‌ی ارائه هر گونه مشاوره و خدمات حقوقی در زمینه جعاله و رهن و مبایعه و قولنامه … می‌باشد.

از تخصصی ترین دعاوی حقوقی، دعاوی ملکی است وکلای رای مثبت با داشتن کادری مجرب شامل وکلای پایه ۱ دادگستری اعم از  دکترین و کارشناسان ارشد حقوق خصوصی به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی بوسیله  (وکلای بانک ها و شرکت های داخلی و بین المللی) با استفاده از تکنیک های ظریف فن دفاع در امور حقوقی و ملکی حافظ حقوق موکلین خود در بالاترین سطح ممکن می باشند. دعاوی وکیل ملکی اعم از حق کسب ، پیشه ، تجارت و حق سرقفلی ، الزام به تنظیم سند رسمی ، خلع ید، پیش فروش ساختمان ، ابطال ، فسخ ومطالبه ثمن مبایعه نامه و غیره می باشد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا