وکالت

مجازات استفاده از شوکر در دعوا

موانع قانونی و مجازات استفاده از شوکر : یکی از اقلامی که این روزها از سوی عده‌ای به عنوان یک وسیله‌ی دفاعی خرید و فروش شده و نگهداری و حمل میشود، شوکر برقی است و برخی با این استدلال که این وسیله کاربرد دفاعی دارد، نگهداری آن را مشروع می‌دانند. در جامعه مشاغلی وجود دارند که برای حفظ امنیت خود و دفاع از خود نیاز به استفاده از وسایل و تجهیزات دفاع شخصی مانند اسپری فلفل و شوکر برقی دارند.

جرم‌ انگاری حمل شوکر مطابق قانون

طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب1390، هر کس بطور غیرمجاز شوک‌ دهنده ها(شوکرها) را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، مجرم است و مرتکب به حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

مرجع اعطای مجوز حمل شوکر

برابر مصوبه شورای امنیت ملی کشور با هدف نظم بخشیدن به توزیع و نگهداری و حمل شوکر و سایر تجهیزات دفاعی، در اختیار دادن چنین تجهیزاتی به افراد جامعه و به عبارت دیگر مرجع اعطای مجوز برای این امور برعهده نیروی انتظامی است. مشاغلی مانند صرافان، طلافروشان، وکلای دادگستری و حتی جامعه پزشکی و پرستاران و داروخانه‌ های شبانه‌روزی به دلیل حساسیت شغلی بالایی که دارند، زمانی که نیاز به تجهیزات دفاع شخصی مانند شوکر برقی دارند، باید به پلیس پیشگیری ناجا مراجعه نمایند و دادخواست خود را ارائه دهند.

فرآیند اعطای مجوز حمل شوکر
فرآیند اعطای مجوز حمل شوکر

فرآیند اعطای مجوز حمل شوکر


پلیس پیشگیری ناجا براساس دادخواست ارائه شده، بررسی‌های پلیسی و فنی خود را بصورت دقیق بعمل می‌آورد. به دلیل اهمیت فراوانی که مجوز حمل شوکر دارا هست، اینچنین درخواست‌هایی را جهت سلامتی جسمی و روانی اشخاص حامل و استفاده‌ کننده شوکر، به پزشکی قانونی معرفی میکنند و آزمایش‌ های مخصوص را انجام میدهند. پس از گرفتن این آزمایش‌ها و بررسی ‌های فنی انجام شده، مجوز به درخواست‌ کننده ارائه می شود.
محدودیت شخص دارای مجوز
کسی که دارای مجوز است و با این مجوز قادر به حمل شوکر برقی است، اگر خارج از آن محدوده‌ای که مجوز دارد، اقدام کند، مرتکب جرم شده است. بنابراین کسانی که این مجوز را دارند باید در محدوده‌ی مجوزی که به آنها اعطا شده است استفاده کنند.
بالطبع کسانی که اصلاً هیچگونه مجوزی هم ندارند، اگر شوکر برقی و وسایل دفاع شخصی دیگری را با خود حمل کنند و استفاده بنمایند، قطعاً مجرم هستند و مجازات خواهند شد.
تخفیف در جرم حمل شوکر
اگر فرد دارنده شوکر و هر نوع تجهیزات دفاعی بدون مجوز، خود بصورت داوطلبانه این مهمات غیرمجاز را تحویل مراجع ذیصلاح دهد، برای او تخفیف مجازات در نظر گرفته خواهد شد و اموالی که از او دریافت میشود، به نفع وزارت دفاع توقیف خواهد شد.
مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم حمل شوکر
برخلاف تصور عموم که بر این عقیده‌اند که مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم حمل شوکر دادگاه انقلاب است اما طبق رای وحدت رویه که از سوی دیوان عالی کشور صادر شده است رسیدگی به جرم حمل شوکر در صلاحیت دادگاه کیفری دو می‌باشد.
آیا شوکر را میتوان هدیه داد؟
شوکر را نمی‌توان خریداری نمود و یا آن را بعنوان هدایای تبلیغاتی و یا هر عنوان دیگری هدیه داد. واگذاری شوکر نیازمند اقدامات قانونی است.
آیا صرف حمل شوکر جرم است یا اینکه همراه با استفاده ‌کردن از آن جرم است؟
صرف حمل شوکر برقی که فاقد مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح است، جرم است و فارغ از اینکه شخص از آن استفاده کند یا خیر، مجازات خواهد شد.
آیا خرید و استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری جرم است؟
خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشن ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است.
به گزارش گروه وب‌گردی، اسپری‌ اشک‌آور و شوکر، به‌عنوان اسلحه و مهمات شناخته می‌شوند.
بر اساس قانون قاچاق اسلحه و مهمات، سلاح و مهمات غیر مجاز داشتن، جرم بوده و اگر فرد آن‌ها را بدون مجوز حمل کند، مجرم است و باید بر اساس قانون محاکمه شود.

در قانون آمده است که حمل غیر مجاز شوکر از ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس دارد. همچنین حمل غیر مجاز اسپری اشک‌آور نیز فرد را به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌کند.

البته اگر فرد خود به صورت داوطلبانه این مهمات غیر مجاز را تحویل دهد، برای او تخفیف مجازات در نظر گرفته و اموالی که از او دریافت می‌شود، به نفع وزارت دفاع توقیف خواهد شد.
جریمه ی نقدی 500 هزار ریال تا ده میلیون ریال را به همراه دارد .
چنانچه شغل شخص طوری باشد که نیاز به اسپری فلفل ، شوکر و یا وسایل دفاع شخصی داشته باشد می تواند با توجه به میزان حساسیت شغلی با مراجعه به پلیس پیشگیری درخواست مبنی بر استفاده از این وسایل را ارایه کند .
برخی از اصناف مانند جواهر فروشان ،وکلای دادگستری ، داروخانه ها ،صرافان ،جامعه پزشکی ،زرگرها ، نیرو انتظامی در اولویت واگذاری این تجهیزات هستند و در مقابل دفاع شخصی می توانند این مجوز را دارا باشند .

برای داشتن اسپری و شوکر باید مراحل قانونی آن را طی کرد و تمامی مراحل توسط نیروی انتظامی انجام می شود .

دریافت مجوز حمل سلاح دفاع شخصی
با انجام این شرایط می توان مجوز حمل سلاح های دفاع شخصی را به همراه داشت :

• داشتن سن 18 سال تمام
• داشتن سلامت روحی و روانی
• عدم سوء پیشینه
• عدم فساد اخلاقی
• توانایی به کار گیری ار این سلاح
با توجه به استعلام پلیس امنیت و بررسی پلیس آگاهی و پیشگیری در صورت تایید در اختیار فرد قرار می گیرد .
مجازات حمل اسپری فلفل :
به موجب ماده 11 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح غیر مجاز :هرکسی مرتکب قاچاق اقلام با مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آنها اقدام کند به مجازات تعریزی زیر محکوم می گردد :

مواد منفجره شیمیایی :به حبس از 5 تا 10 سال

مواد رادیو اکتیو یا میکروبی از بیست و پنج تا سی سال حبس

مواد ناریه یا منفجره غیر نظامی ، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی تا دو برابر ارزش مواد کشف شده و در صورتیکه هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیر امنیتی ، ار قبیل بهره برداری غیر مجاز از معادن باشد به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می گردد .

گاز های بی حس کننده ،بیهوشی و اشک آور به حبس از 2تا 5 سال محکوم می گردد .
مواد محترقه و شوک دهنده ها به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می گردد .
آیا می توان جهت دفاع شخصی برای دریافت مجوز حمل و نگهداری شوکر و اسپری فلفل اقدام نمود ؟
با توجه به نوع شغل و میزان حساسیت صنف شما اسپری فلفل و شوکرو یا وسایل دیگردفاع شخصی را می توان با طی کردن مراحل قانونی به همراه مجوز داشت .
به این نکته باید توجه داشت که ابزار دفاع شخصی نباید از محدوده ی قانونی خود خارج شود مثلا اگر یک داروخانه این مجوز را بگیرد ،شخص نمی تواند خارج ار محدوده ی داروخانه از اسپری یا شوکرو یا ابزار استفاده کند .

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا