وکالت

اصل 15 قانون اساسی زبان مادری چیست

اصل 15 قانون اساسی زبان مادری

اصل 15 قانون اساسی زبان مادری

در این مقاله به صورت جامع اصل 15 قانون اساسی زبان مادری را مورد بررسی قرار میدهیم، طبق این اصل در بسیاری از دانشگاه ها و مدارس شهر های مختلف شاهد زبان های محلی و مادری همان شهر خواهیم بود.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. اصل 15 قانون اساسی چیست
  2. تفسیر اصل 15 قانون اساسی
  3. تعریف اصل 15 قانون اساسی زبان مادری
  4. اصل 16 قانون اساسی
  5. اصل 18 قانون اساسی
  6. سوالات متداول
اصل 15 قانون اساسی چیست
اصل 15 قانون اساسی چیست

اصل 15 قانون اساسی چیست

حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوقبشری مثل منشور زبان مادری، اعالمیه جهانی حقوق زبانی، بندهای 3 و 4 ماده 4 حقوق اشخاص متعلق به اقلیتهای قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده 30 کنوانسیون حقوق کودک، ماده 27 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

اصل پانزدهم قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تاکید دارد. اصل پانزدهم قانون اساسی میگوید: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است.
اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در
مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است. اجرای دقیق و کامل اصل15 قانون اساسی گامی مهم و بنیادین در مسایل مربوط به قومیت هاست. با این وجود اجراشدن این اصل تاکنون با چالشهای بسیاری همراه بوده است.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی را پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

تفسیر اصل 15 قانون اساسی
تفسیر اصل 15 قانون اساسی

تفسیر اصل 15 قانون اساسی

اصل‏ پانزدهم: ‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏
آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.

اصل شانزدهم: از آنجا که‏ زبان‏ قرآن‏ و علوم‏ و معارف‏ اسلامی‏ عربی‏ است‏ و ادبیات‏ فارسی‏ کاملا با آن‏ آمیخته‏ است‏ این‏ زبان‏ باید پس‏ از دوره‏ ابتدایی‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ در همه‏ کلاسها و در همه‏ رشته‏ ها تدریس‏ شود.

اصل هفدهم قانون اساسی: مبدأ تاریخ‏ رسمی‏ کشور هجرت‏ پیامبر اسلام‏ است‏ و تاریخ‏ هجری‏ شمسی‏ و هجری‏ قمری‏ هر دو معتبر است‏، اما مبنای‏ کار ادارات‏ دولتی‏ هجری‏ شمسی‏ است‏. تعطیل‏ رسمی‏ هفتگی‏ روز جمعه‏ می باشد‏.

اصل‏ هجدهم قانون اساسی: پرچم‏ رسمی‏ ایران‏ به‏ رنگهای‏ سبز و سفید و سرخ‏ با علامت‏ مخصوص‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و شعار “الله‏ اکبر” می باشد‏.

تعریف اصل 15 قانون اساسی زبان مادری
تعریف اصل 15 قانون اساسی زبان مادری

تعریف اصل 15 قانون اساسی زبان مادری

براساس اصل 15 قانون اساسی زبان مادری زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

 با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

از آن‌جا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملاً با آن آمیخته است این زبان باید پس از دورۀ ابتدائی تا پایان دورۀ متوسطه در همۀ کلاس ها و در همۀ رشته‌ها تدریس شود.»

سوالات متداولاصل 15 قانون اساسی چیست ؟

اصل پانزدهم قانون اساسی میگوید: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است.تفسیر اصل 15 قانون اساسی زبان مادری چیست ؟

زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏
آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا